Mladi Hrvatske ne vjeruju politici

Prema rezultatima istraživanja Planet Teenager, mladi u Hrvatskoj većinom žive s roditeljima i ne idu u kazališta i muzeje, najvažnija vrijednost u životu im je prijateljstvo, nemaju interesa za bavljenje sportom niti povjerenja u stranke, vladu i pravosuđe.

Istraživanje je osobnim intervjuiranjem proveo GfK u prosincu 2008. na uzorku od 1500 ispitanika reprezentativno prema županijama, dobi i spolu. Radi lakšeg razumijevanja specifičnosti rezultata, svi se nalazi prikazuju zasebno za tri dobne podskupine i to od 11 do 13 godina, od 14 do 19 godina i od 20 do 24 godine.

83 posto mladih u Hrvatskoj danas živi zajedno s roditeljima, a postoji i 27 posto onih čiji roditelji su razvedeni (ili žive razdvojeno) ili više nisu živi. 76 posto ispitanika se školuje; optimističan je podatak da oko 60 posto tinejdžera (od 11 do 19 godina) ima namjeru nakon završetka srednje škole nastaviti školovanje na fakultetu.

Nemaju vjere u institucije i političare

Nije zanemariva ni činjenica da mladi ove zemlje od 20-ak institucija najmanje povjerenja imaju u političke stranke, vladu i pravosuđe. Osobni interes za politiku je mali.

Najmlađi su najzadovoljniji svojim životom, a nezadovoljstvo opada s godinama života. Suprotno tome, s porastom dobi kod mladih se povećava udio onih koji su pod stresom. Oko 90 post mladih smatra da im roditelji daju dovoljno slobode, ali oko 15 posto i 30 posto najstarijih ispitanika u svojoj obitelji se ne osjeća dobro.

Kao i većini mladih ove dobi, najvažnije vrijednosti u životu su prijateljstvo (od 76 do 90 posto) i zdravlje (oko 56 posto kod svih dobnih grupa). Međutim, u situaciji izbora približno trećina je za više vremena, a polovina za više novca.

Televizor omiljen medij

Što se tiče konzumacije medija, mladi znatno češće svakodnevno gledaju televiziju (56 posto ima televizor u spavaćoj sobi), nego što slušaju radio. Čak 90 posto najmlađih gleda televiziju svaki dan, dok oni malo stariji to čine u rasponu od 73 do 77 posto. Zanimljivo je da, u prosjeku, mladi pred televizorom provode preko tjedna po 1,9 sata na dan, a preko vikenda čak 2,9 sati.

Oko 15 posto mladih nema osobno računalo, a u telefoniranju provode 0,8 sati na dan preko tjedna i 1 sat preko vikenda, što i nije začuđujuće s obzirom na činjenicu da 95 posto mladih ima mobilni telefon.

NE kulturi, knjizi i bavljenju sportom

Oko 45 posto mladih nikada ne čita knjige, približno 30 posto uopće ne ide u kino, oko 80 posto ne ide u kazalište, oko 75 posto ne ide u muzeje na izložbe i slično. Veliki dio mladih uopće nema interesa za bavljenje sportom (najmanje ih je kod najmlađe grupe - oko 40 posto, zatim u srednjoj grupi oko 55 posto i kod najstarijih čak 65 posto se ne bavi nikakvim sportom). U najvećoj mjeri se bave nogometom, a to je i sport koji ih u najvećoj mjeri zanima.

Rezultati pokazuju da je pop i zabavna glazba i dalje najpopularnija među mladima (60 posto), dok trećina mladih Hrvatske ipak najradije sluša narodnjake.

Što se prehrambenih navika mlade populacije tiče, većina obroka za ručak sastoji se od juhe, tjestenina, rižota, mesnih jela i salate kao priloga, a za večeru mladi najčešće jedu nezdravu hranu koja se može brzo spremiti - pizza, kruh, suhomesnati proizvodi, jaja, hrenovke, pomfrit i slično. Uz navedene obroke mladi najčešće ipak piju vodu iz slavine.

DA pivu i cigareti

Oko 40 posto mladih od 16 do 19 godina i preko 50 posto mladih od 20 do 24 godine) za večernjih izlazaka pije pivo. U zadnja tri mjeseca je 43 posto mladih u dobi od 16 do 24 godine pušilo cigarete.